we zaten op 'n boot , 'n week lang op 'n boot , van alle luxe voorzien . we hebben een fietstochtje gemaakt in de buurt . 't is iets te lang om met kleine kinderen te doen , 'n kilometer of veertig ongeveer vijftig is die , maar met de auto was 't goed te doen . 't regende helaas die dag . dus dat was iets minder . moet je nog meer weten ? en hoe dieper je gaat hoe sneller die stikstof in je bloed komt . althans de oudste kon de hele dag lekker spelen . daarna kregen we 'n kopje thee , konden we lekker ontbijten . ik ben altijd kort van stof . dat was overweldigend . 't was helaas te kort . we zijn naar winterswijk naar de , god hoe heet dat , hoe heten die dingen , langs wat vennen geweest en wat gebieden waar ze vroeger turf staken . nou tegenwoordig gaat er rechtstreeks , geloof ik , naar hoergada , of daar in de buurt . vliegreis naar . even kijken . maar voor de rest was 't prima . eigenlijk hoort bij de mooiste dingen die ik ooit van m'n leven gezien heb de kleurenpracht en de vissen . 't koraal , al die verschillende kleuren , de helderheid van 't water . en onder water merk je pas van hoe indrukwekkend zo'n boot is . de heenreis . hoe zijn we gevlogen ? 's avonds : 't eten werd verzorgd . we zijn naar . oh nee , ik moet me corrigeren : we zijn dit jaar eigenlijk niet naar het buitenland geweest . hele dag : 't eten werd verzorgd . m'n schoonvader is in die tijd ook nog op bezoek geweest , toen hebben we een autotochtje gemaakt . we hebben 't voordeel dat m'n ouders vlak bij m'n broer wonen . vakantie . 't was een weelderige zomer waarbij zowel m'n broer , die boer is , tevreden was , als ook de burgers in de omgeving : 't regende op tijd . nou moet ik even denken . o ja , m'n broer die zat in 'n comissie waarbij die een nieuwe fietstocht heeft uitgezet in de achterhoek , de zogenaamde arfgoot route . de wereld onder water was overweldigend . m'n broer heeft 'n boerderij , dus de kinderen die konden de hele dag lekker spelen . voor 't ontbijt om zeven uur konden we een ochtendduik maken . we konden drie a vier duiken op 'n dag maken . o ja , de laatste vakantie was wat dat betreft interessant omdat we alleen op wrakken gedoken hebben . als je dan naar boven toe gaat dan heeft die stikstof de neiging , net zoals in 'n colaflesje , om . we hebben wat lekker kunnen lezen , beetje kunnen uitrusten , wat fietstochtjes gemaakt in de buurt en voor de rest zijn er geen spectaculaire dingen gebeurt op vakantie . m'n broer heeft kinderen die in de leeftijd zijn dat ze nog met andere kinderen willen spelen , dus dat ging allemaal voortreffelijk . dat is alweer drie jaar geleden , dat was 'n hele prettige vakantie ! dat is al weer een tijdje geleden . dat je van de bovenkant naar de onderkant soms wel vijftien meter hebt en dat je dan op moet passen dat je niet in de decompressie zone zit : we zijn eeen weekje in de achterhoek geweest . dus we hebben een stuk of zeven a acht verschillende wrakken bekeken . de streek lag er allemaal heel mooi bij , alles bloeide en 't was weelderig . en die gaat langs een aantal ouwe boerderijen en een deel daarvan is alleen fietspad . 's morgens : 't eten werd verzorgd . als je dieper dan zeg maar twintig meter duikt , daar kun je gewoon niet te lang zitten omdat er anders te veel stikstof in je bloed komt . we zijn bij m'n ouders op vakantie geweest en als ik het heb over wij , dan bedoel ik mijn vrouw en m'n twee kindjes . de meeste zie ik af en toe nog 's . het was relaxed ontspannen en lekker . en dan weer met 'n taxi naar je . en we hebben die met de auto gereden , dus we kwamen een paar keer vast te zitten . naar 't . nou 't hotel eigenlijk niet , met 'n taxi naar de boot ! hoe gigantisch die boten zijn . de route gaat deels in nederland en deels in duitsland . 't is een hele mooie route om te fietsen . dat je goed oplet hoeveel tijd je onder water zit op welke diepte en dat je goed de tijd neemt om langzaam naar boven te gaan . daarna moesten we alles alweer in gereedheid brengen voor de volgende duik . want je gaat gewoon rechtstreeks naar de boot toe en dan vertrek je . dus je moet gewoon , ook bij dat duiken , moet je gewoon opletten dat . en 't was 'n gezellige club bij mekaar : veertien mensen geloof ik . nou , eerst taxi naar schiphol . de ene kant gaat richting suez-kanaal en daar in die punt hebben we een groot aantal duiken gemaakt . die bellen worden groter en je moet dus zorgen dat , voordat je naar boven bent . dat je stikstof uit je bloed is . we hebben 't heel erg gezellig gehad , pa en ma hadden goeje zin , 't weer was mooi . de boot vertrok uit eilat . dus we vlogen naar eilat , van daaruit met 'n taxi naar de boot en dan 'n week lang van eilat door de ene punt van de rooie zee tot aan , zeg maar , de vertakking waar de rooie zee zich vertakt in twee punten :